Menu

sobota, 2 września 2017

Kupowanie looków - kradzież czy nie?

Z tej strony Charyen. Te wakacje minęły okropnie szybko, w poniedziałek mamy już rozpoczęcie roku szkolnego! Niby posiadałam mnóstwo planów, które chciałam zrealizować w ich trakcie, to moje lenistwo sięgnęło takiego stopnia, że nawet ich nie spisałam. Pomimo ciągłego siedzenia w domu i kilku wizyt w szpitalu uważam je za naprawdę udane. Serio. W ogóle zastanawiam się, czy jutro rano nie napisać posta w stylu Back To School, gdzie pokazałabym Wam moje przybory do szkoły i napisała kilka wskazówek, jak tenże rok szkolny przetrwać, mogłabym też dorzucić jakieś looki na rozpoczęcie roku szkolnego/ogólnie szkolne stylizacje na MSP. Wiem, że to blog o MovieStarPlanet i taki post nie za bardzo wpasowuje się w jego tematykę, ale czasami przyda się jakaś odskocznia, prawda? W każdym razie nie wiem jak na to byście zareagowali, a nie chcę ryzykować, więc pytam - co Wy na to?
Zgodnie z obietnicą dzisiaj mam dla Was ten moim zdaniem dosyć interesujący temat na posta, mianowicie kupowanie looków. Nie uwierzę, że nigdy nie spotkaliście się z taką sytuacją, jeśli nie osobiście, to Wasi znajomi bądź nigdy o tym nie słyszeliście.
Wśród większości MSP-owiczów panuje opinia, że jest to kradzież. Często dochodzi też do przypadków takich jak blokowanie, a nawet zgłaszanie "złodzieja" (użycie tego określenia tak naprawdę zależy od tego, co się wydarzyło). W końcu to kopiowanie czyjegoś pomysłu, prawda? ;) W tym poście postaram się trochę rozjaśnić tę kwestię. Serdecznie zapraszam do czytania!
Możliwość kupowania czyichś looków - czym to tak naprawdę jest i dlaczego zdecydowano się dodać taką opcję?
(stylizacja na powyższym zrzucie ekranu nie pochodzi od przypadkowej osoby, wykorzystałam tu outfit z mojego drugiego konta Venshee jako zdjęcie ilustracyjne)
Nie jest to skomplikowane, po prostu klikamy "Kup" i zostajemy przeniesieni do sklepu z ciuchami, gdzie wyświetlają się nam wszystkie rzeczy z danego outfitu, a na koniec oczywiście kupujemy je. Podejrzewam, że istnieje ona już od momentu założenia tej gry lub niedługo później (jednak nie mam potwierdzonych informacji), w końcu pamiętacie tę słynną aferę o nazwie "Dzień darmowego looka"? Wtedy użytkownicy mogli zakupić czyjąś stylizację za darmo, ALE osoba, od której kupiło się dane ubrania traciło je. Oczywiście później wszystko zostało zwrócone poszkodowanym. I to miało miejsce właśnie na początku dziejów Planety Gwiazd Filmowych, więc na logikę, ta opcja MUSIAŁA istnieć już w tych czasach.
MovieStarPlanet to w końcu, jak sądzi ciocia Wikipedia, gra edukacyjna, ma na celu wspomaganie nauki dzieci i młodzieży, w związku z tym wprowadzając taką możliwość zapewne mieli na myśli uczenie umiejętności dzielenia się - cóż, wyszło jak wyszło... czyli nie wyszło. Skoro jesteśmy już przy moderatorach i w ogóle, może dowiemy się, co sądzą o tym właśnie oni, odpowiedzialni za bezpieczeństwo, a także organizację MSP?
Opinia moderatorów
Postanowiłam w tej sprawie napisać do moderatorów. Jaką odpowiedź otrzymałam?
Dlaczego moja wyświetlana nazwa to Lanche, skoro tego konta dawno już nie posiadam? o.O
Raczyła odpisać mi Patrycja (xD). Takiej treści z pewnością mogłam się spodziewać, ale zawsze było warto napisać. ;) Swoją drogą odpisali mi stosunkowo szybko, jednak nie będę na ten temat spekulować.
To najważniejsze - co sądzą o tym użytkownicy?
Ile jest ludzi, tyle opinii. I o ile są one zbliżone tematyką (bo dzielą się na kilka: ci, którym to nie przeszkadza i nie widzą w tym nic złego, ci, którzy tego stanowczo nie popierają i nie zgadzają się na to, i ci, którym jest to całkowicie obojętne) sposób myślenia jest zupełnie inny. Przeprowadziłam "ankietę" w wiadomościach prywatnych i na forum.
By uniknąć zbędnych nieporozumień informuję, że każdego, z kim przeprowadziłam rozmowę na priv, ale też forumowiczów poprosiłam o zgodę na udostępnienie ich wypowiedzi w tym poście na tym blogu, zapytałam również, czy mam zamazać ich nick i twarz moviestar. Więc nie zdziwcie się, że niektóre avatary czy loginy są objęte cenzurą, a niektóre nie.
Podsumowanie + moje zdanie
Według mnie samo kupowanie czyjegoś looka nie jest czymś złym. W końcu nie wykorzystujesz jego w innych celach niż noszenie go i trzymanie w wirtualnej szafie na MSP. Kradzież zaczyna się wtedy, gdy twierdzisz, że pomysł na stylizację, którą kupiłeś jest Twój. Oczywiście nie myśl sobie, że specjalne zakupienie ładnego looka kogoś innego z myślą, że ludzie będą chwalić i pisać, iż jest Twoja jest już w porządku! Warto zaznaczyć, że skorzystaliście z czyjejś koncepcji, np. w komentarzu (w tytule raczej nie da rady, niestety jest za mało miejsca), a najlepiej dla własnego spokoju po prostu zapytać autora o zgodę. 
Głównym powodem nieporozumień jest tu zbyt ostra reakcja osoby, od której "wzięło się" dany outfit. Rozumiem, może to denerwować, jednak nie każdy jest złodziejem! A tym bardziej szczytem głupoty (tak, głupoty) jest zgłaszanie użytkownika "kopiującego"... nie dostanie nawet ostrzeżenia. ;) Bo w sumie za co?
Powyższe kroki można, a w sumie NALEŻY zastosować, gdy uparcie przekonuje on innych, że stylizacja jest jego i koniec.
Mam nadzieję, że ten post przypadł Wam do gustu. Koniecznie napiszcie co sądzicie o kupowaniu czyichś looków, według Was to kradzież, czy może nie macie nic przeciwko temu? Jestem ciekawa Waszych opinii, które zostawcie w komentarzach, a tymczasem do zobaczenia jutro!

29 komentarzy:

  1. Moim zdaniem skoro jest taka opcja można to robić, ja nigdy w całości nie zakupywałam cudzych looków, ale jak ktoś kupował moje, to why not?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to prawda, wiadomo, że modzi mają czasem szalone pomysły, ale chyba nie aż tak. :)

      Usuń
    2. No dobra, trochę częściej niż czasem... xD

      Usuń
  2. Pamiętam, jak kiedyś się pokłóciłam z taką dziewczyną, bo kupiłam jej look. Na szczęście się pogodziłyśmy, wszystko się wyjaśniło i jesteśmy w zgodzie.
    Ogólnie to kiedyś tylko kupowałam looki, sama robić nie umiałam XD
    Teraz tej opcji zbytnio nie używam, chyba, że spodoba mi się jakaś pojedyncza część stylizacji, np. włosy
    Fajny post i oczywiście pomysł na niego ♥

    OdpowiedzUsuń
  3. boze kupowanie lookow to tak zalosny i przykry temat na msp. skoro ta opcja jest to chyba wolno jej uzywac? to tak jakby zakazywac ogladac upublicznionych filmow
    mysle ze gra powinna usunac ta opcje dla swietego spokoju

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Usunięcie tej opcji nie jest takim złym pomysłem... Przynajmniej nie byłoby tulu nieporozumień :/

      Usuń
  4. samo kupowanie moich lookow mi nie przeszkadza, ale jeśli ktos sie pod nim podpisuje to jest to juz denerwujace, w sumie wole jak ktos sie mnie pyta o kupno mojej stylizacji
    ogolnie fajny post i pomysl na niego 👌☕

    OdpowiedzUsuń
  5. O mój Boże, jeśli ktoś uważa, że kupowanie looków to kradzież... Chyba nie zna definicji kradzieży. Jeśli jest opcja zakupienia stroju, oznacza to, że udostępniamy go publicznie, czyli zgadzamy się na to by ktoś go kupił...

    Nie traktujmy MSP tak poważnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znaczy nie zawsze, jeśli udostępnimy coś publicznie automatycznie zgadzamy się na to, by ktoś je wykorzystywał. ;) Tu chodzi o prawa autorskie. Np. według mnie zarabianie na takim looku bez zgody i o zgrozo wiedzy autora jest niedopuszczalne. I to bez znaczenia, że to tylko look na MSP. Ale my nie wykorzystujemy tego looka do innych celów niż noszenie go, więc nie można nazwać tego kradzieżą.

      Usuń
  6. Jak długo mnie tutaj nie było?

    OdpowiedzUsuń
  7. szczerze nie rozumiem czemu tak duzo osob sapie sie o kupowanie lookow i blokuje za to, przeciez dostajesz starcoins (a osobiscie czuje dume ze ktos tak docenil moja styluwe, ze az ja kupil), no ale ludzie sa rozni, ja za kradziez tego w ogole nie uwazam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, dostawanie starcoins lub fame za to to naprawdę fajna opcja :3 Tzn. jeśli ktoś kupi nasz look

      Usuń
  8. Ogólnie te kupowanie looków mi nie przeszkadza, ale gdy jakaś osoba zrobi ci looka, a następnie go kupi (chodzi mi w tym samym czasie gdy ty go nosisz, a ten oryginalny look jest na twojej pierwszej stronie) to to jest wkurzające, a zwłaszcza gdy strój tworzyłeś/aś 10 min.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mnie to tam nie przeszkadza wręcz przeciwnie nawet zachęcam do kupowania moich Looks aby zarobić starcoins i fame często nawet nazywam je ,,KUPUJ ŚMIAŁO" lub coś w tym stylu
    Z pozdrowieniami, piekielny hotel 100000 (Mój Nick na MSP)

    OdpowiedzUsuń
  10. Heyyy
    Jestem z innego bloga ogulnie szukam sobie nowego bo mój poprzedni upadł jakoś ciagle nie moge sie do tego przyzwyczaić😭🤧 ale ten całkiem przypadł mi do gustu musze sie z nim tylko "zaprzyjaźnić" xD
    EDIT: nie mam na klawiaturze (nwm czm) a z kreska więc sorry za błędy😁
    Mam nadzieje że mi się tu spodoba🙂

    OdpowiedzUsuń
  11. wg mn jesli sie kupuje od kogos look to osoba ktora go kupila powinna w nazwie looka napisac do kogo on nalezy

    OdpowiedzUsuń

Przed skomentowaniem zapoznaj regulamin znajdujący się po prawej stronie bloga (jeżeli jesteś na telefonie, przewiń w dół i kliknij "wyświetl wersję na komputer", gdyż w wersji mobilnej jest niedostępny).

Jeśli masz zamiar napisać coś głupiego, to radzę się zastanowić. ;)