Menu

piątek, 2 października 2015

Nauka japońskiego z nutką MSP!

Haiyo!

Z tej strony Flerie!
Musiałam poprosić siostrę o naprawienie klawisza spacji, ponieważ ciągle robiła odstępy tak- jakbym klikała 3 razy na spację. Eh, teraz mogę spokojnie pisać. Przygotowałam na dzisiaj look i mój pomysł na serię- "Nauka japońskiego z nutką MSP".



UWAGA! Post ten będzie troszkę dłuższy od pozostałych, więc prosimy przygotować popcorn!
  (pssst. kopiuj-wklej z Wikipedii)

Chciałabym jeszcze powiedzieć, a raczej napisać, że jeżeli komuś nie podoba się ta seria oraz uważacie, że to blog o MSP i nie mogę robić takich luźniejszych postów- to napiszcie! Uszanuję to.

♣ Historia ♣

Na wstępie poznajmy trochę historii o tym języku:

Najstarsze znane teksty to pochodzące z V i VI wieku nazwy własne. Nie mówią jednak one wiele o języku. Najstarsze dłuższe teksty pochodzą z VIII wieku (kiki). Już wtedy zaczęto używać znaków chińskich do sylabicznego zapisu wymowy.
Jednak pewne sylaby, które są identyczne we współczesnym japońskim, były zapisywane różnymi znakami i był to zapis konsekwentny. Świadczy to o tym, że dawny japoński miał więcej samogłosek (lub ogólniej: typów sylab) – osiem, zamiast współczesnych pięciu, za to nie rozróżniał długości samogłosek, tak jak to czyni współczesny japoński.
Kluczowa jest jednak nie liczba samogłosek, lecz wysokie prawdopodobieństwo obowiązywania zasady harmonii samogłosek – podobnie jak w językach uralo-ałtajskich. Jest to jeden z głównych argumentów za uralo-ałtajskim pochodzeniem języka japońskiego. Świadczyć mają również o tym podobieństwa morfologiczne i składniowe do języków ałtajskich (np. tureckiego, mongolskiego). Niektórzy badacze doszukują się również podobieństw do języków malajo-polinezyjskich.
Do innych dawnych cech należy:
  • występowanie p (później f) w miejscu współczesnego h;
  • występowanie pełnej grupy sylab zaczynających się na w- i y- (z wyjątkiem wu i yi), wobec współczesnego zasobu wa, wo, ya, yu, yo.
Inne teorie łączą japoński z koreańskim (również o wątpliwej pozycji, zwolennicy teorii uralo-ałtajskich zaliczają zwykle do nich również koreański) lub z różnymi grupami języków ludów Pacyfiku.
Żadna teoria nie zdobyła rozstrzygającego uznania i japoński pozostaje najczęściej używanym językiem, o którego pochodzeniu nie wiadomo praktycznie nic pewnego.


♣ Język japoński a język polski ♣

Słownictwo japońskie dociera do języka polskiego głównie wskutek promieniowania oryginalnej kultury japońskiej: poprzez film, literaturę, kuchnię, sporty walki, mangę, anime. Zapożyczenia to takie m.in. słowa, jak: gejsza, siogun, samuraj, katana, karate, dżudo, aikido, tempura, sushi, sashimi, origami, karaoke itd.

♣ Jak będzie wyglądać lekcja ♣

Wytłumaczenie! Otóż będę Was uczyć japońskiego, a także zadawać Wam pracę domową! Będzie to polegać na tym, że ja będę sprawdzać Wasze zadania i będę Wam wstawiać oceny, bądź plusiki. 
Stworzę własną klasę, która będzie się składać z kilku(nastu) osób, które wyrażą chęć uczestniczenia z zajęciach. (uwaga: nie tylko będą pytania z japońskiego, ale także z MSP)
Jeżeli wyrażasz chęć uczestniczenia piszesz:
***
Zgłaszam się!
Imię: (swoje własne)
Nazwisko: (zmyślone, a nie prawdziwe!)
E-mail: wzóremaila@gmail.com

***

Zrobię dziennik, który będzie umożliwiał Wam wgląd do swoich ocen. 
Powstał on w Excel'u: 


Mam nadzieje, że dziennik pod względem estetycznym Wam się podoba. :) 
(poniżej zrobię lekcję próbną, która ma być dla Was wyznacznikiem: ta seria ma istnieć czy nie?)

♣ Lekcja ♣

Wadai: Konnichiwa! [Temat: Dzień dobry!]

Zajmiemy się dzisiaj kilkoma słówkami i zwrotami w języku japońskim. 
Zaczniemy od powitań i pożegnań:
♣ ♣ ♣
Konnichiwa! - Dzień dobry!
Ohayou gozaimasu! - Dzień dobry! (rano)
Ohayou! - Dzień dobry! (rano, wersja skrócona)
Konbanwa! - Dobry wieczór!
Sayounara! - Do widzenia!
Ja ne! - Cześć! (na pożegnanie)
Mata ashita! - Do jutra!
Oyasuminasai! - Dobranoc!
Oyasumi. - Dobranoc (forma skrócona)
♣ ♣ ♣

Przechodzimy na wyższy poziom:
Poznajmy teraz zwroty grzecznościowe.

Hajimemashite. - Miło mi Cię poznać!
Onamae wa? - Jak się nazywasz?
Watashi wa Patrycja desu. - Jestem Patrycja.  (watashi oznacza ja)
Douzo yoroshiku. - Polecam się na przyszłość.

Zasady wymowy dla liter i sylab występujących w tej lekcji
wczytamy jak [ł]
ouczytamy jak [oo]
zczytamy jak [dz]
nkiedy występuje bezpośrednio przed spółgłoską "p" lub "b" czytamy jak [m]
yczytamy jak [j]
jczytamy jak []
shczytamy jak [ś]
rczytamy jak [r] lub [l] (w języku japońskim nie ma rozróżnienia pomiędzy tymi dźwiękami)


Sayounara! Widzimy się w kolejnej lekcji! (o ile jeszcze będzie tu mile widziana)

♣ Look ♣

Dzisiaj na spokojnie zaprezentuje Wam look, który zrobiłam myśląc o słodkościach. Tak, nie mylicie się. Myślałam o cukierkach, zabronicie? :3

Znowu modelką jest MS Sylwii.
Jak widać look składa się z czterech rzeczy w składzie. Od razu uprzedzę, iż ta kompozycja miała tak wyglądać. Chciałam, aby była nieprzesadzona, skromna, urocza. Tak po prostu.
Zacznijmy od tego, że Nasza MS posiada dwa piękne kucyki, a na nich są limonkowe gumeczki. Następnie widzimy fioletową sukieneczkę z białymi falbankami, a na niej limonkowy sweterek oraz naszyjnik w tym samym kolorze. Baletki- nic dodać, nic ująć. Pasują tutaj znakomicie.
Wiem, że look dla innych prosty i skromny, ale powtórzę- on miał taki być.  

Skład:





Paleta kolorów:



Jeżeli komuś się spodobał to proszę- możecie go kupić. Jest on na całe szczęście dla wszystkich. :)

♣ Kontakt ♣

Osoby, które chciałyby się ze mną skontaktować niech piszą na:

GG: 55730046 (nazwa: Patka)
MSP: #Flerie
IG: xfleriex
E-mail: creamelle@onet.pl / xfleriex@gmail.com

♣ Pożegnanie ♣ 
Niestety, ale muszę już powoli kończyć tego posta.
Nadszedł czas Naszego rozstania, ale widzimy się już jutro! (albo jeszcze dziś!)


Baiyo!
♣Patka♣ 

Nowe logo ;3

39 komentarzy:

  1. Fajny post B) Czekam na więcej! ^-^
    ` Wiki

    OdpowiedzUsuń
  2. Super, kocham Japonię i od dawna chciałam się nauczyć japońskiego! Będzie więcej lekcji japońskiego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak więcej osób będzie chciało tą serię to tak. :3


      `P

      Usuń
  3. To z Wikipedii jest nudne, a sam post fajny xDD Bardzo ciekawy pomysł na serię! Podziwiam, nawet dziennik wymyśliłaś! Będę uczestniczyć w lekcjach. ^_^
    Zgłaszam Się Do Uzestnictwa W Oficjalnej Szkole Japońskiego Według Pati!
    Imię: Paulina
    Nazwisko: Jest w nazwie Google, niestety. ;c #LifeIsBrutalBeybe.
    Email: paulinak0946@gmail.com
    Może kiedy skończysz uczyć japońskiego, przejdziesz na inny język? ^_^ W gimnazjum będę się uczyć niemieckiego, a japoński mi się chyba nie przyda. Ale i tak bardzo spodobała mi się ta seria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ajć, nie postawiłam kropki na końcu xDD

      Usuń
    2. Tak, serię zamierzam prowadzić na 3 sezony.
      Japoński
      Niemiecki
      Hiszpański
      (ew. francuski)

      `P

      Usuń
    3. To źle, że interesuję się tymi językami? ;)
      Nie znam niektórych dobrze, ale podstawy umiem i radzę sobie z tym nieźle. Jeżeli chodzi o francuski to dopiero się go uczę, bo chodzę na kółko z języka francuskiego w gimnazjum. Niemiecki (i angielski) mam obowiązkowo od podstawówki.
      Hiszpańskim i japońskim interesuję się od paru miesięcy. Po prostu lubię uczyć się nowych języków- jak i ich kultur, historii tych krajów. ^•^

      Pozdrawiam i życzę Ci miłego dnia ^3^

      `P

      Usuń
  4. To z Wiki jest nudne. Napisz to króciej i swoimi słowami, a reszta ok ;*

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja czynnie będę na lekcje chodzić (czynnie? Co to ma do tego zdania?)
    Imię: Careylie
    *szarrrttt*
    Zosia
    Nazwisko: SuperZduper
    *szartttt*
    Prawdziwego nie podam, może być to wyżej.
    *Nie szarttttt*
    Pozdrawiam,

    #CHTTZB
    ~Pozostawiam Wam to co pozostawiłam sobie
    #RU
    ~`Careylie
    -jaija001

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeny, bardzo fajny post! Kocham Japonię...c:
    PS Może na koniec takiego posta wstawiałabyś look, który kojarzy Ci się z Japonią?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. ^_^
      Oczywiście, od następnego posta z tej serii wstawię taki look. ;)


      `P

      Usuń
  7. VIP za Darmo :D Dla każdego przez kolejny miesiąc :3 http://freehackpl.com/moviestarplanet-hack/

    OdpowiedzUsuń
  8. Zgłaszam się!
    Imię:
    Dawid
    Nazwisko:
    Kaktus
    xD
    A ten email ma być prawdziwy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jaki jest temat tej lekcji? :D

      Usuń
    2. Wadai: Konnichiwa! [Temat: Dzień dobry!]
      :)


      `P

      Usuń
    3. E-mail musi być prawdziwy, bo gdybym musiała coś przekazać Tobie jako uczniowi tu muszę mieć jakiś kontakt z Tobą. :)
      Gdybyś nie chciał go publicznie podać, to napisz mi go na ten e-mail- creamelle@onet.pl. (nie podaje emaili osobom trzecim, więc w razie czego proszę się nie martwić)

      `P

      Usuń
    4. A mój e-mail możecie znać wszyscy.
      1szymon102.msp@gmail.com

      Usuń
    5. dawidowe-msp.pomoc@wp.pl <- to mój adres email :D

      Usuń
  9. Zgłaszam się do klasy japońskiego! Zaraz sobie założę zeszyt! Jeeeej! Zmieściłam się w dzienniku lekcyjnym! Jeeeej!
    Imię: Rozalia
    Nazwisko: prawdziwie, bo i tak jest w nazwie ( pozdrawiam Ciebie Paulinko :** )
    G- mail: moviegirl730@gmail.com
    A i w ogóle witaj na blogu, bo jeszcze Ci tego nie napisałam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny post!
    Zapisałabym się, ale nie mam czasu - na komputerze spędzam około godzinę dziennie (Dla mnie to mało xDDD wcześniej grałam około 3). W tym czasie zaglądam na Fejsa, oglądam YT (#Yo), wchodzę na MySyPy no i zbieram materiały na posty.
    Jeśli chodzi o look - za mało dodatków :/ (jak pisałam ostatnio ja dodaję masę rzeczy)

    ~`.A
    //TheQueen

    OdpowiedzUsuń
  11. Yeeey. Japoński. Za truudny. :<<
    Hehe,Ty uczysz się Japońskiego,czy z Wikipedii? XD Chcę wiedzieć..
    Echh,ja? Ja,na Japoński? O,nie.
    Nie wieem. W każdym razie,pomyślę.
    (Ja będę chciała to poproszę mnie dodać do klasy 1B. Czy jak Ty tam to robisz. XDD)
    Okej,czekam na odpowiedź. :3
    ~TaZua
    ~TaDziwna
    ~TaNegatywna
    (Yhyy,nie zapomniałam się podpisać. :33)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, uczę się japońskiego. Ogółem kocham poznawać nowe języki. ;3
      Co do klasy- to zrobiłam tylko jedną. :/ Nie miałabym czasu na prowadzenie dwóch.


      'P

      Usuń
  12. Dochodzę do klasy.
    Imię: Amelia
    Nazwisko: Crystal
    E-mail: Selenne.msp@onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie zapomniałaś się podpisać Martoo! Jeeej ♥

    OdpowiedzUsuń
  14. Zgłaszam się!
    Imię: Olivia
    nazwisko: Mayecznik
    gmail: oliwiaoliwka2004@gmail.com
    Założę sobie zeszyt Xd

    OdpowiedzUsuń
  15. Łiii, zapisuję się!
    Imię: Kurczę, czemu musi być prawdziwe? :/ W każdym razie - Zuzanna. Ale błagam, proszę o używanie pełnej, podanej przeze mnie formy, wszystkie zdrobnienia tego imienia są według mnie ohydne. A w realu oczywiście nikt nie chce tego zrozumieć :c
    Nazwisko: Féilire
    E-mail: akikomizuri@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Zgłaszam się! ^^
    Imię: Milena
    Nazwisko: Malinowa
    E-mail: milusia.malinowa@gmail.com
    Też sobie założę zeszyt *U*

    Ogólnie post jest świetny. Przyznam też, że zaciekawiłaś mnie tym językiem. ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja się nie zapisuje ale świetny post c: Następnym razem mniej tego z Wikipedii. A tak to gratuluję pomysłu na bardzo fajna serię! C:
    'Doma
    za błędy przepraszam, pisze z telefonu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. :3
      To z Wikipedii dodałam jako zapychacz miejsca, cśś. ^_^


      `P

      Usuń
  18. Imie: Karolina
    Nazwisko: Schmidt (Jak Kendall Schmitd z BTR <3)
    Email: paczek12222@gmail.com
    Ale Te lekcje beda na blogu? Myslalam ze nie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będą na blogu. ^_^ Wszystko ładnie zorganizuję do następnej soboty (10.10)
      Wow! Nie sądziłam, że tyle osób się zgłosi do klasy. :D


      `P

      Usuń
  19. Zgłaszam się :D
    Imię: Natalia
    Nazwisko: Lyene
    E-mail: sweettosia123@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Super pomysł na serięi się zgłaszam :3

    Imię: Hanny/Hania/HanJa
    Nazwisko: Waan (Prawdziwe w nazwie ale te może być xd)
    E-mail: hanjaa811@gmail.com

    Jak będzie nimiecki to teżsię zapisze ^^

    OdpowiedzUsuń
  21. Imię Catherine
    Nazwisko Japonnka
    Gmail nadisia890@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Zgłaszam się Dagmara
    Nazwisko AlicaV1a
    E mail dagix123456789@wp.pl

    OdpowiedzUsuń

Przed skomentowaniem zapoznaj regulamin znajdujący się po prawej stronie bloga (jeżeli jesteś na telefonie, przewiń w dół i kliknij "wyświetl wersję na komputer", gdyż w wersji mobilnej jest niedostępny).

Jeśli masz zamiar napisać coś głupiego, to radzę się zastanowić. ;)