Menu

sobota, 10 października 2015

#2 Nauka japońskiego z nutką MSP

Haiyo!

Z tej strony Flerie!
Przybywam dzisiaj do Was z kolejną dawką lekcji japońskiego. Nie sądziłam, iż ta seria będzie tak dobrze przyjęta. Dzisiaj mam komputer cały wolny dla siebie. Wiecie co dziś za dzień? Tak, dziesiąty października, ale co w nim takiego wyjątkowego? Otóż obchodzę trzynaste urodziny. Może dla Was nie jest to czymś ciekawym, ale cieszę się, że w końcu jestem nieco starsza. Skończę już pisać o sobie, gdyż post dotyczy japońskiego, a nie mnie.
Dzisiaj zajmiemy się pytaniami, zadaniami typu:
♣ Gdzie jest ulica Ryżowa?
♣ Gdzie mogę kupić bilet?
Jest to dość ważny temat, ponieważ gdybyśmy się nie orientowali w Japonii- to zawsze możemy skorzystać z takich oto pytań, które ułatwią Nam życie.
Nim przejdziemy do lekcji. Ah! Sprawdzę obecność!

♣ Dziennik ♣





Wystarczy tylko, że napiszecie pod postem "Obecna/y".
Kochani dla jasności- zrobiłam klasę dodatkową, więc jeszcze dwie osoby mogą się zgłosić.
Niczym innym ta klasa się nie różni.

♣ Lekcja II ♣

Wadai: Sumimasen ga, Ryżowa doori wa doko desu ka? [Temat: Przepraszam, gdzie jest ulica Ryżowa?]

Jak wiecie dzisiejszym tematem będzie ułatwienie rozmowy z nieznajomymi, gdy będziemy chcieli odnaleźć się w nowym miejscu. Dla niektórych może być to skomplikowane, ale jeżeli razem się przyłożymy to damy radę kochani! Pamiętajcie: Ważne jest- iść do celu i się nie poddawać!
Dobrze zacznijmy od zdań, pytań i odpowiedzi!

Sumimasen ga, Ryżowa doori wa doko desu ka [Przepraszam, gdzie jest ulica Ryżowa?]
Aruite ikemasu ka [Mogę tam iść pieszo?]
Basutei wa dochira desu ka [W którą stronę jest przystanek autobusowy?]
Massugu/migi/hidari (no hou) desu [Prosto/W prawo/W lewo]
Sumimasen ga, takushii noriba wa doko desu ka [Przepraszam, gdzie jest postój taksówek?]
Koko kara tooi desu ka [To daleko stąd?]
Chizu de misete kudasai [Proszę mi to pokazać na mapie]
Sumimasen ga, kono juusho/basho wo shitte imasu ka [Przepraszam, zna pan ten adres/to miejsce?]
Ichiban chikai basutei/suupaa/byouin wa doko desu ka [Gdzie jest najbliższy przystanek autobusowy/supermarket/szpital?]
Nanika yasukute oishii ryouri wa taberaremasu ka [Gdzie mogę zjeść coś taniego i dobrego?]
Basu no chiketto/kippu wa doko de kaemasu ka [Gdzie mogę kupić bilet autobusowy?]
Dono basu ni noreba ii desu ka [Który autobus najlepiej wziąć?]
Doko de/ikutsu no teiryuujo no ato de orinakereba narimasen ka [Gdzie/Za ile przystanków muszę wysiąść]
Ima nanji desu ka [Która godzina?]  
Watashi wa poorandojin desu [Jestem Polakiem/Polką]
Poorando kara kimashita [Przyjechałem z Polski]
Watashi wa eigo ga hanasemasu [Mówię po angielsku]
Wakarimashita [Zrozumiałam]
Wakarimasen [Nie rozumiem]

Oczywiście nauczę Was od nowa zwrotów grzecznościowych. Powtórzymy część z lekcji próbnej, jak i zwroty podstawowe. 

Ohayou (Gozaimasu) [Dzień dobry (przed południem)]
Konnichiwa [Dzień dobry (po południu)]
Konbanwa [Dobry wieczór]
Sayounara [Do widzenia] 
Arigatou (Gozaimasu) [Dziękuję (bardzo)]
Hai [Tak]
Iie [Nie]
Sumimasen [Przepraszam]
Hajimemashite [Widzimy się po raz pierwszy]
Douzo yoroshiku [Miło mi]
Kochira koso douzo yoroshiku [Mi również (miło)]
Mata aou/ashita/raishuu  [Do zobaczenia/jutra/przyszłego tygodnia]
Genki de [Trzymaj się (pod koniec rozmowy)]
Moshi moshi [Słucham (gdy odbierasz telefon)]
Watashi wa Patrycja desu [Nazywam się Patrycja]
Onamae wa nan desu ka [Jak się nazywasz?]
Itadakimasu [Smacznego]
Yokatta desu ne [Fajnie, to super]
Ii tenki desu ne [Ładna pogoda, nieprawdaż?]
Irasshaimase [Witamy (np. w sklepie, aptece)]
Nansai desu ka [Ile masz lat?]
Koko ni haitte/suwatte mo ii desu ka [Mogę tu wejść/usiąść?]
Oyasuminasai [Dobranoc]

Dobrze, a teraz powtórz wszystko kilka razy po kolei!
Jeżeli uznasz, że potrafisz już powiedzieć kilka zdań- spójrz niżej. 


Przygotowałam zadanie domowe, które uczeń musi mi przesłać z odpowiedziami na e-mail: creamelle@onet.pl.
Po sprawdzeniu wszystkich zadań- wstawiam oceny do dziennika. Ważne jest to by nie podglądać, bo wtedy nic się nie nauczysz.

♣ Zadanie domowe ♣

Przetłumacz na polski:
  1. Nansai desu ka-
  2. Yokatta desu ne-
  3. Sumimasen-
  4. Moshi moshi-
  5. Koko kara tooi desu ka-
  6. Aruite ikemasu ka-
  7. Onamae wa nan desu ka-
  8. Iie-
  9. Sayounara-
  10. Douzo yoroshiku-
*Przetłumacz na japoński. 
  1. Nazywam się [podajesz swoje imię]-
  2. Ładna pogoda, nieprawdaż?-
  3. Gdzie jest najbliższy przystanek autobusowy?-
  4. Dobranoc- 
  5. Która godzina?-
  6. Przepraszam, gdzie jest ulica Kwiatowa?-
  7. Proszę mi to pokazać na mapie-
  8. Tak-
  9. Nie rozumiem-
  10. Przyjechałem z Polski-
 Za zadanie pierwsze można zdobyć 5, zaś drugie jest dla chętnych.


Pierwsza kartkówka odbędzie się w środę i będzie obowiązywała z dzisiejszej lekcji!
Liczę na Waszą uczciwość, więc nie ściągajcie z tej lekcji. Piszcie na tyle- ile potraficie. :D

♣ Look ♣

Przejdźmy teraz do look'a, który kojarzy mi się z dzisiejszą lekcją japońskiego:
(nie vip) 
MS Sylwii.
Jak widzicie w składzie ubrań widnieje cyfra pięć. W look'u użyłam delikatnych i stonowanych kolorów, które nie są wyzywające. Najbardziej Naszą uwagę przyciąga szal w kolorze nieokreślonym, gdyż przechodzi z niebieskiego na brudny fiolet. Włosy Naszej MS są w kolorze naturalnego brązu i dwa rogi, które dodają uroku. Kolorem dominującym w tej stylizacji jest delikatny pastelowy błękit. Głównie nie ma tutaj co opisywać, gdyż sami widzicie dość marny efekt.
Całą kompozycję oceniam na 7/10. Jak to mówią? "Szału nie ma, d*py nie urywa".
Chociaż, może komuś się ten look spodoba. Nie wiem.

Skład:


Paleta kolorów:


♣ Pozdrowienia ♣

Dzisiaj na pozdrowienia załapują się:
Hanka / Pringels- Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie Januszu Bolesławokowotkowski!
ArbuzeQ (msp: i like hozier)- Pozdrawiam Parówę wywaloną z bloga. Inaczej kociapati. (XD)
Jaija001 /Careylie c:- Pozdrawiam Cię Zosiu SuperZduper! :3


♣ Kontakt ♣

Osoby, które chciałyby się ze mną skontaktować niech piszą na:

GG: 55730046 (nazwa: Patka)
MSP: #Flerie
IG: xfleriex
E-mail: creamelle@onet.pl / xfleriex@gmail.com 

♣ Pożegnanie ♣ 

Niestety, ale muszę kończyć już tego posta.
Nadszedł czas Naszego rozstania, ale widzimy się już jutro!


Baiyo!

♣Patka♣ 



57 komentarzy:

  1. Obecna! Zuzia Melodia :)
    E-mail: zuzaneczka@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. +Napiszesz mi jak jest po Japońsku "lekcja"? Zakładam zeszyt ^^

      Usuń
    2. Również zakładam zeszyt! #Pjona!

      Usuń
  2. Obecna!
    Super - duper post. C:
    A ta praca domowa to na kiedy?
    Mój gmail: somebodysaysomething3@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zadanie domowe powinno być do poniedziałku. Najpóźniej przyjmę we wtorek :*


      `P

      Usuń
    2. Marcia, co ty tu robisz? ;o Masz internet?

      Usuń
  3. Obecna! Zuzanna Yeitiel. O Boże, ile tego, jeszcze nauka w realu. Ale na pewno dam radę XD.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będę trzymać kciuki :'D


      `P

      Usuń
    2. A skoro Ikka to lekcja, to mogę wiedzieć jak jest temat? ;)

      Usuń
    3. Temat po japońsku to- Wadai.
      Wszystko jest napisane w poście. ;)


      `p

      Usuń
  4. Obecny. XDDDD
    Janusz Bolesławokowotkoski

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajny pomysł i super lekcja :D
    Nie jestem w klasie, ale i tak się uczę.
    Caramellia

    OdpowiedzUsuń
  6. Obecny. Mam takie pytanie. Mówiłaś, że w tej serii (lub innej) będziesz jeszcze prowadzi hiszpański. Ja bym wolał uczyć się hiszpańskiego, niż japońskiego. Co mam zrobić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pytasz co masz zrobić? Otóż musisz czekać na sezon trzeci, gdyż w drugim poprowadzę niemiecki. Wiesz, nie będę teraz rezygnować z japońskiego dla jednej lub kilku osób. Przygotowałam już zarys kilkunastu postów, w tym sezon niemiecki. Teraz należy poczekać do grudnia/ stycznia.


      `P

      Usuń
    2. Fajnie, że będzie niemiecki! Jestem w trakcie uczenia się go, jako dodtakowy język w gimnazjum, czekam :--)
      Florka

      Usuń
  7. Obecna! Ciasteczko3151@gmail.com
    Zaraz wyślę pracę domową!
    `Wiki

    OdpowiedzUsuń
  8. #JapońskiZaszeSpoko.
    Jessu,trudne to..
    Hyhyhy,ładny look. Tak! Mi się spodobał! Nawet mi dupę (przepraszam.) urwał! XDD
    Ta moja szczerość.. <:
    ~Negatywna

    OdpowiedzUsuń
  9. Super duperaśny post! Kocham japoński, dzisiaj oglądałam sobie anime. *^*

    ~`Janusz Bolesławokowotkoski. xd
    #KochamMojąNowąProfilówkę

    OdpowiedzUsuń
  10. Obecna! Paulina Kozub.
    A teraz idę się uczyć....


























    ....



















































    ...przyrody!



    ....


    A potem słówek.

    OdpowiedzUsuń
  11. Można się wypisać? ;-; To za trudne ;-; Nie umiem ;-; Trudno, przynajmniej zwolni się miejsce dla kogoś wyższym zapoznaniu w języku niż ja...
    -Lukcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie też, do tego jeszcze normalna szkoła. Ale nie będę się wypisywać. Jakoś spróbuję.

      Usuń
    2. Heh... mogę na drugi raz robić nieco krótsze lekcje, ale później znajdą się tacy co stwierdzą- za krótki post. A jak będzie za długi to też będziecie mieli obiekcje. Kurczę, ja tego nie traktuję jak prawdziwą szkołę tylko to jest dla zabawy. To TY decydujesz czy się uczysz. Te oceny są dla pracujących, Ty możesz tylko trochę poczytać i sobie pójść. Powiedz mi. Kto to traktuje jak prawdziwą szkołę? Kto to w ogóle stawia na równi z realną szkołą? Jak już mówiłam- to dla jaj. Ty decydujesz czy się uczysz, możesz być w dzienniku i nic takiego nie robić. Przecież Ci to opinii nie zniszczy. Wiem, iż każdy ma szkołę, ale nie mówcie, że wy to serio traktujecie jak nie wiadomo co... XD
      Osobiście- Chyba zrobię tylko jedną serię, a dalej nie poprowadzę. Zresztą... decydujcie sami. :* ;)
      Aaa! Chcecie, aby dziennik i praca domowa została? Jak nie to usunę i w takim wypadku wy się będziecie uczyć jak chcecie.


      `P

      Usuń
    3. Nie usuwaj, może traktuję to bardziej realnie ale taka już jestem. Dziennik i zadania są spk, i to twoja decyzja ale chciałam się też poduczyć hiszpańskiego lub niemieckiego. Więc zrób jak chcesz, ale fajnie byłoby z następnymi sezonami.

      Usuń
    4. A ten dziennik i zadania dodaje tym lekcjom takiej realności, wiem, wiem to nie prawdziwa szkoła ale jest OK.

      Usuń
    5. Wiecie co. Widzę, że na hiszpański i niemiecki jest większy popyt. I chyba skrócę sezon japońskiego. Nie wiem.. jeszcze zobaczę. ;)
      Dodatkowo zmniejsze ilość zadań dom., i kartkówka będzie jedna, tak samo z testem sumującym. Chciałabym, abyście się nauczyli, a także mieli czas na wszystko co realne. Wiadomo niektórzy biorą to na poważniej, więc zrobię Wam coś na waszą korzyść. :*


      `P

      Usuń
  12. Obecna. A co do posta jest świetny. A teraz idę sobie zanotować do zeszytu. xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałam dopisać Milena Malinowa.

      Usuń
    2. A pracę domową wyślę chyba dzisiaj lub jutro. ;"(

      Usuń
  13. Czyli mam na hiszpański mam poczekać do grudnia, a teraz nie brać udziału w lekcjach? P.S.: Kontynuuj tą serię - jest cudowna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, do grudnia. Jedyne co dla Ciebie mogę zrobć to Cię z dziennika skreślić. Bo gdybym Cię usunęła to miałabym dość dużo pracy z przekładaniem osób i zmianą układu. To chyba nie problem? ;)


      `P

      Usuń
    2. Ok, skreśl mnie, a potem jak już będzie hiszpański, to znowu dodaj :)

      Usuń
  14. Obecna Rozalia Panas.
    Jutro dostarczę pracę dpomwą

    OdpowiedzUsuń
  15. Hej, sorry ale jak coś to ja wyślę zadanie dopiero we wtorek po południu, mam nadzieję, ale w najgorszym przypadku to w środę, bo mam dużo do roboty. Ale raczej we wtorek po południu.

    OdpowiedzUsuń

Przed skomentowaniem zapoznaj regulamin znajdujący się po prawej stronie bloga (jeżeli jesteś na telefonie, przewiń w dół i kliknij "wyświetl wersję na komputer", gdyż w wersji mobilnej jest niedostępny).

Jeśli masz zamiar napisać coś głupiego, to radzę się zastanowić. ;)